Oj oj, här går tiden fort,

Tittar upp på klockan. Den visar 16.00. Ne det kan ju inte stämma! Eller kan det? Det gjorde de visst.

Har inte gjort mer än att plugga idag. Psykologi, 5 timmar i sträck. Fy vad jag älskar det! Det här är den enda lärobok som jag kan sitta och läsa i timmar utan att tröttna.

Jag läser bara lite grundläggande nu (Psykologi B). Men oj vad nyttigt det här är. Man lär sig att se världen på flera olika sätt. ur olika vinklar och ur olika perspektiv. Man påminns om viktiga saker som verkar vara självklara, men som man trängt undan. Om jag fick välja skulle alla behöva läsa psykologi obligatoriskt, för att lära känna sig själv bättre. För att kunna förstå sina tankebanor.

Idag läser jag om det humanistiska perspektivet. Det bästa så här långt, enligt mig själv.

Det som fastnat och tilltalat mig mest : Behov och känslor.
Jag läser och antecknar:

Primära behov: nödvändiga för överlevnad, t.ex. mat, sömn och sex.

Sekundära behov: nödvändiga för att må bra, går att leva utan.


Abraham H. Marslow (1908-1270)

Behovstrappan:

•-          Behoven hänger ihop.

•-          Man måste bli delvis tillfredsställd på ett lägre "trappsteg" för att vara redo för ett högre nästa steg.


Trappan:


1. Fysiologiska behov, de primära (mat, sex och sömn)

2. Trygghet, skydd och säkerhet

3. Kontakt, kärlek och förälskelse, vänskap och gemenskap

4. Uppskattning, respekt och uppskattning från andra , självrespekt

5. Självbestämmande, styra sitt liv och sina aktiviteter

6. Meningsfull aktivitet, syssla med det man tycker är meningsfullt

7. Självförverkligande: utnyttja sina inneboende möjligheter

Läser anteckningarna om och om igen. Tänker på mitt liv. Drar kopplingar, slutsatser. Planerar förändringar.

Så ser min dag ut idag. Massa tänkande.

Vad gör ni söta?

Tillbaka till boken nu.
Kramar
Anita


Kommentarer
Postat av: Sari

Hihi.. du är för GO! Kul att läsa nåt som är intressant, o det är ju psykologi minst sagt. Duktiga du som pluggar en lördag, men hoppas du får lite mys oxå.

Hm.. jag har inte följt mello, idag blir typ första gången, men hoppas på att den bästa vinner ;)

Håller äntligen på o syr, kläder som ska fixas till.. så nu är jag lite speedygonzales man vet aldrig när energin tar slut hehe..

Kramar till min sötnos :)!!!!!

2009-03-14 @ 17:25:09
URL: http://metrobloggen.se/sari

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0