Guess who's back,

The Rootsi is back!

Home sweet home!! Nu är utbytet över och jag sitter hemma i Sverige igen. Skönt, men lite tråkigt. Jag började tycka om de där galna (på ett bra sätt) Estländarna!

Hela resan bestod av massa sightseeing på dagarna och sedan en lite roligare gruppaktivitet på kvällen. Vi bodde på Saaremaa, Kuressaare, en ö.

Första dagen fick vi gå runt en snabb runda i Tallinn med vår guide, muhu Museum (?), lunch och färjan till Saaremaa där vi träffade de Estniska eleverna. Kvällen fortsatte med Bowling och fika innan hemgång. Riktigt trötta va vi och somnade på en gång när vi kom hem. Jag sov tillsammans med min vän O hos en riktigt söt tjej.


                                              Tallinn


Dag två (onsdag) gick vi på mer sightseeing, körde en riktigt rolig lek (photo hunting) och så var det spa på kvällen och fika så klart. På spaet var vi själva, så jag min vän O och Molle (de tre musketörerna) flippade totalt. En riktigt söt och rolig kille (sunshine som jag kallade honom)i deras klass är mycket duktig på att sjunga. Så vi bestämde oss för att bilda en grupp. haha. Han sjöng och vi la till lite gosspel här och där. The tree Rootsis and Sass kallade vi oss.

Rootsi (eller hur det nu stavas) betyder Sverige på Estniska. Så hela resan gick vi runt och sa: We are the rootsis. Med en mörk röst och en mafia look.

Torsdagen var det ännu mer sightseeing. Besök på brödfabrik, båtfabrik, och någon sorts elfabrik. Besök på slottet, som var dödande tråkigt och en fin middag som följdes av en stor hemmafest och en hel del fylla. Jag och Molle spelade föräldrar rollen. Sprang runt och skällde ut folk och såg till att de överfulla inte gjorde sig illa. Konstigt nog är det alltid jag som leker mamma på såna fester. hehe.


                          Anita likes

Fredag va vi tvungna att vakna kl 5!!! Jag fick ingen sömn den kvällen. Va ju tvungen att vakta fullisarna. Spya kan kväva sovande människor ju. Buss mot färjan till Tallinn kl 6.30. Sightseeing i Tallinn och 7 timmars fritid. Då vi var så trötta spenderades den mesta tiden av fritiden halvsovande på McDonalds. 17.00 var det påstigning på färjan hem till Sverige.

En sak som jag måste få skriva är att jag fick hålla ett tacktal .Helt oförberett. På engelska. Jag känner mig stolt :)

Vi sov de första timmarna på båten för att gå upp senare och flippa lite på pubben där. Jag tog mamma rollen.

Annars tyckte jag att det var sjukt kallt där. Vi gick runt med tre lager kläder under ytterkläderna och ändå va jag och O inlindade i filtar hela tiden. Ja vi såg ju riktigt roliga ut kan jag säga.



            Anita med sin nya best friend, filten.

Dessutom så var vi nästan de ända svartskallarna där. Så alla stirrade på oss. Tjejer stirrade och killar raggade. haha. Vi kände oss så iakttagna hela tiden. Men vi hade kul. För We are the Rooooooootsis!!! Haha.

Vi bestämde att träffas igen. De ska till oss och vi ska till dem. Vi får ju se om vi lyckas hålla kontakten. Hoppas. De va riktigt trevliga människor. Speciellt min Sunshine :P

Har jag missat något här i Sverige? Förutom alla tvprogram som jag ska se på repris imorgon då...

Ha det så bra nu och let the roootsi sleep.

Kramar
Anita


Kommentarer
Postat av: Sari

Heeeeej gumman!

Saknat min sötis :) Verkar som du har haft att jättetrevligt, och superkul med bilder :D

Känner igen det där ordet, är väl likt finskan, där stavas det Ruotsi = Sverige. Nu e jag lite nyfiken, hur skulle du beskriva estländare? Alltså alla är ju olika men nåt som är typiskt kanske?

Du får vila idag, för du har ju vatt busy busy busy!

Puss & kram

2009-03-08 @ 08:48:04
URL: http://metrobloggen.se/sari
Postat av: Sari

Hm.. det är trevligare med goa o glada människor :) men så kan det ju va.. Hade besök av ena brorsan igår som va hemma från Gbg o snart kommer andra brorsan o hans flickvän som e hemma från oslo över helgen, så det blir nice!

Tror det blir o softa sen, kolla på någon film för här snöar för fullt = filmväder :)

Ha en mysig dag sötis!!! :)

2009-03-08 @ 12:27:50
URL: http://metrobloggen.se/sari

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0