Ibland är skolan nyttig,

Jag älskar filosofi lektionerna! Man får tänka utanför de vanliga banorna. Man får ett nytt tänkande.

Nu har vi läst om Existealismen. En ny teori om livet har öppnat sig för mig och jag älskar den.

Existealisterna menar att människan är fri. Att människan fattar sina egna val som sedan har sina konsekvenser. Det finns inget som heter ödet.

Vi är fria. Allt hänger på oss. Vi har helt ansvaret får vårt eget liv.

Människor föds varken onda eller goda, ingenting är förutbestämt. Man gör själv vad man vill med sitt liv.

Det finns två sätt att leva på enligt existealismen:

Dussinmänniskan:
Ser inte sin frihet eller utnyttjar inte den.
Följer strömmen.
Tänker inte efter.
Tar inte ansvar för sina val, sitt liv.
Skyller ifrån sig.

Autentiskt liv:
Utnyttjar sin frihet.
Fattar egna beslut.
Funderar över konsekvenserna för min och andra. - Det dubbla ansvaret!

Nyckelorden för existealisterna är:
Val
Ansvar
Frihet
Dussinmänniska

Det här är väldigt kort berättat och mycket ytligt.
Jag tycker värkligen om denna teori. Den har fått mig att tänka om. Sluta skylla ifrån mig allt. Ta tag i mitt liv och ta ansvar.

- Vi väljer hur livet ser ut.
- Vi väljer vad vi gör, hur vi lever.
- Vi väljer hur vi är.
- Vi väljer vår personlighet.

Om det är något som jag inte är nöjd med, något jag vill förändra. Ja, då är det mitt anvar att förändra det, göra något åt det! Och nu gör jag det =)

Ha en bra kväll!

Kramar
Anita

Kommentarer
Postat av: Sari

Tjena bruden ;)

Hoppas du mår TOPPEN! Så skönt att må bättre igen, jihaaaa.

Alltså, detta är så intressant.. o man behöver sånna tankeställare. Ibl tänker man lixom, men gu varför händer inte det o det el önskningar man har. Men det är verkligen upp till en själv, ingen annan för o kunna nå sina mål.

Blev glad när jag läste ditt inlägg, för nu ser jag målet igen :) Tänkte skriva av dem sista 4 raderna o ha som lapp för att inte glömma att (:

Hoppas dagen blir BRA.. ehh.. BRA? Ne, jag menar wonderbra hehe..

Kramisar

2009-02-22 @ 12:26:19
URL: http://metrobloggen.se/sari

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0