Info. -Hetsätning

God morgon. Ny dag, nya möjligheter =)
Här kommer lite information om ätstörningen hetsätning...

Hetsätning är ett tvång att äta stora mängder mat. Tvånget kommer ofta i en  attack, men det händer också att man äter nästan utan uppehåll i en eller flera dagar (varje dag i mitt fall). Man känner stor ångest efter och försöker vanligen göra sig av med det man ätit efter själva hetsätningen.

Man kräks ofta upp det man ätit eller så använder man även stora doser laxermedel för att snabbt tömma tarmen. Om man inte kan göra sig av med maten direkt, försöker man istället fasta för att i efterhand kompensera för hetsätningen. Det är också vanligt att man motionerar kraftigt för att göra av med maten.

Det är omöjligt att motstå tvånget att hetsäta, även om man försöker och hur stark man än är. Självförtroendet sjunker och det är vanligt med depressionsperioder och självmordstankar efter det ständiga misslyckandet.


Hetsätningen sker ofta i avgränsade episoder, som man brukar kalla för hetsätningsattacker. Ibland kan hetsätningsattacken komma plötsligt, utan förvarning eller utlösande orsak. Men det är vanligare att hetsätningen är mer eller mindre planerad. Ofta känner man på sig att en hetsätningsattack är på väg.
Källa: www.lilly.se

Kanske ngt man ska läsa?!

Så som i texten ovan såg  min vardag ut. Hetsåt varje dag, kräktes ibland, tog laxeringsmedel och sportade som en galning. Jag har  falligt tillbaka någon gång men det är så mycket bättre nu. Har klarat en hel vecka utan att hetsäta. Bästa veckan på två år! Våga ta hjälp ni med, vad det än gäller. Grunden till mitt hetsätande berodde på massor med stress och press utifrån. Det jag lärt mig nu är att det är okej att misslyckas ibland. Man behöver inte alltid vara bäst och på topp.
Fler info-inlägg om annat kommer.

Ha det Bäst! =) (glöm inte att ni kan maila, [email protected])
Kramar
Anita


Kommentarer
Postat av: leia

Nu har jag mest lidit av anorexia och inte hetsätit så mycket.....men det har såklart hänt. Dock tyckte jag inte att den boken var bra...



kramar

Postat av: Anita

Hej leia,

Jag har vänner med anorexia och jag kan tänka mig att det är minst lika jobbigt som hetsätning. Har du fortfarande anorexia eller var de förr? Du verkar vara en stark person som kan stå för det, en förebild. Tack för din kommentar, de värmer värkligen när människor bryr sig.

Kramar

2008-11-29 @ 11:08:32
URL: http://stod.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0