Stress,

Stress uppstår genom obalans mellan kraven man har och den egena förmågan. Det kan vara stressigt att fatta egna beslut, ta ansvar, utveckla kunskaper och att vara oberoende. Men också när det uppstår obalans mellan ansträngning och belöning (pengar, betyg, karriär, status). Detta förvärras om man dessutom inte har någon att prata om det med.

Symptom på stress:
Ständig känsla av brist
Rökning, tröstätande, alkohol, droger
Dålig kost -Övervikt
Slarv, bristande uppmärksamhet
Dåligt minne
trötthet, dålig sömn
Ständiga förkylningar huvudverk, magont, värk i leder och muskler mm.
Nedstämdhet, håglöshet, otålighet, irritation
Agrgresivitet

Stressar man en lång tid kan man drabbas av alvarliga sjukdomar.

Följdsjukdomar vid långvarig stress:
Infektioer
Depressioner
Hjärt- och kärlsjukdomar
Åldersdiabetes
Kronisk muskelverk
Magsår
Cancer

Det är otroligt viktigt att återhemta sig vid stress. Att få tillfällen att vila och samla krafter. Att sträva efter balans mellan aktivitet och återhämtning.

Att återhämta sig:
Ta korta pauser
Äta lunch i lungn o ro
Kvällsvila
nattsömn
vila på helgen
Ta lov, sommarlov, jullov

Att jag ville skriva lite om stress var för att jag ville varna er för det. Visst det är stressigt med jobb, skola och allt annat. men hälsan är viktigare och det är okej att inte alltid hinna med allt. man får misslyckas ibland. Jag stressade otroligt mycket och det ledde till att jag tröståt och hetsåt som senare ledde till bulimi. det blev som ett beroende. och nu är jag fast. Det är något jag inte önskar min värsta fiende. Så till er alla, sluta stressa! ta det lugnt!




Idag har ja simmat =) va jätte skönt o nu ska jag vila lite. kolla på tv å så..

kraaam
Anita

Kommentarer
Postat av: Nanna

Go kvällen!

Jaa du, jag var så avancerad så att jag gjorde en kladdis hehe.. Hade varken tid eller lust till storbak!

Åh, har du vatt och solat, tänkte oxå göra det i helgen skulle behöva lite färg. Shit, vad mysigt simma, basta o sola låter toppen :)

Buhuu, håller på med tvätten nu, önskar jag kunde anställa en manlig eskort som fixade den åt mig ;) Skämt o sido. Ha nu en superskön kväll o tänk positiva tankar.

Puss & kram

2008-12-05 @ 19:54:54
URL: http://metrobloggen.se/missnilsson

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0